Jak często należy wymieniać olej w silniku?
27 lut 2023 - Poradnik samochodowy
21 listopada 2024 7:36
Na tytułowe pytanie trudno odpowiedzieć, ponieważ w grę wchodzi tak wiele zmiennych i czynników. Postaramy się zebrać te najważniejsze i wyjaśnić, dlaczego niektóre akumulatory pobierają prąd szybciej niż inne. Poruszymy również temat ładowania samochodu elektrycznego w domu lub na stacji ładowania. Omówimy również jak przyspieszyć ładowanie pojazdu elektrycznego.
Jeśli masz nawyk tankowania samochodu benzyną lub olejem napędowym przez lata, zadanie podłączenia samochodu elektrycznego do ładowania i związany z tym okres oczekiwania może wydawać się zniechęcający. Pełny bak w samochodzie spalinowym trwa zaledwie kilka minut, więc po co czekać, aż zasięg zwiększy się na tyle, by móc jeździć? Ładowanie jest często szybsze niż mogłoby się wydawać. Łatwo jest dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę.
O tym, jak długo trwa ładowanie akumulatora samochodu elektrycznego, zadecyduje ilość prądu, który pozostał w baterii trakcyjnej, oraz jej pojemność. Mała bateria, której pojemność wynosi kilka tysięcy watów, będzie potrzebowała mniej czasu na naładowanie niż większa, której ładowanie może trwać nawet pół godziny. 60-70 kWh, w których prawie nie ma już energii. W obu przypadkach mamy na myśli samochód, który jest podłączony do stacji ładowania o tych samych parametrach.
Warto zauważyć, że prosta zasada może pomóc przedłużyć żywotność baterii samochodu elektrycznego. Jest to ładowanie w zakresie od 20 do 80 procent. Jest ono bowiem lepsze dla baterii trakcyjnej samochodu elektrycznego i zapewnia jej dłuższą żywotność. Pomijając szybkość, ładowanie do 80 procent jest najszybsze. Prawdopodobnie znasz ten fakt, jeśli kiedykolwiek miałeś do czynienia z samochodami elektrycznymi. Najszybciej akumulator może przyjąć prąd do 80 procent. Po tym czasie transfer energii staje się zauważalnie wolniejszy. Może się zdarzyć, że samochód elektryczny będzie można naładować z 20 do 80 procent w zaledwie 50 minut. Jednak naładowanie go do pozostałych 20 procent może zająć nawet 30 minut. Jak ładować samochody elektryczne? Jeśli masz pieniądze, możliwe jest naładowanie samochodów elektrycznych do 100 procent. Jednak w realnym życiu, jeśli samochód nie ma pełnego zasięgu, nikt nie wybierze tego rozwiązania. W ten sposób zmniejszą zasięg swojego samochodu. A zima to czas, kiedy zasięgi są najważniejsze. Jeśli Twoje codzienne dojazdy nie są zbyt długie, może warto rozważyć tę opcję. W końcu nikt nie przejmuje się tym, że akumulator jego samochodu wkrótce straci swoje właściwości. Ważne jest, aby pamiętać o jeszcze jednej zasadzie. Samochód elektryczny, czyli jego bateria, musi być często ładowana i rozładowywana. W przeciwnym razie będzie tracił swoją pojemność bazową szybciej niż normalnie. Dotyczy to zresztą każdego akumulatora. Wie o tym każdy, kto kiedykolwiek odłożył telefon komórkowy, a potem musiał go ponownie użyć. Wróćmy do tematu ładowarek i ładowania samochodów elektrycznych.
Ładowarki są najwolniejsze. Najwolniejsze są ładowarki o najmniejszej mocy. Przykładowo, jeśli podłączymy samochód elektryczny do domowej sieci wysokiego napięcia (230 V), to ładowanie akumulatora o pojemności 60-80 kWh może trwać nawet 24 godziny. Tzw. wallbox (czyli przystawka) znacznie skraca czas potrzebny do naładowania akumulatora o pojemności 60-80 kWh. Ładowarka ścienna (przystawka), która zwiększa moc ładowania w domu/garażu do 20 kWh. Czas ładowania może być skrócony nawet 2-3 krotnie. Zazwyczaj trwa ono od 8 do 10 godzin. Rozwiązanie to zwiększa koszt samochodu elektrycznego poprzez dodanie kosztu wallboxa. Tego typu rozwiązanie można sfinansować poprzez wynajem lub leasing, ale jest to coraz bardziej powszechne. Jest to świetna opcja, ponieważ czas ładowania samochodu elektrycznego jest znacznie skrócony.
Publiczna szybka ładowarka to kolejna opcja. Można spotkać urządzenia wykorzystujące prąd zmienny (AC), o maksymalnej mocy 40 kW. Jednak bardziej praktyczna jest ładowarka wykorzystująca prąd stały (DC) o mocy co najmniej 60-90 kW, aby zmaksymalizować krótkotrwałe ładowanie. Choć można spotkać urządzenia o mocy wyjściowej do 200-300 kW nie ma ich zbyt wiele. Naładowanie dużej, mocno rozładowanej baterii trakcyjnej do 80 proc. przy mocy 60-90kW zajmuje zaledwie kilka minut. Jest to świetny wynik. Jednak nie wszystkie samochody elektryczne mogą przyjąć tak dużą moc ładowania i będą ładować się w swoim tempie, ponieważ ich komputer nie pozwoli im na użycie wyższego napięcia niż to, które przewidział producent. Czas ładowania samochodu elektrycznego jest zależny od jego pojemności i rodzaju samochodu. Ważnym aspektem jest również kabel. Producenci czasami oferują szybsze kable do ładowania samochodów jako płatną opcję. Warto zapłacić dodatkowe kilkaset złotych, aby z nich skorzystać.
Uwagi: Ładowanie baterii trakcyjnych "do pełna" jest najlepsze, gdy samochód jest podłączony do prądu na noc lub gdy się nie spieszysz. Jeśli jesteś w drodze i zależy Ci na czasie, to (niezależnie od typu i pojemności)! Lepiej nie przekraczać 80 proc. naładowania. Dzieje się tak dlatego, że moc pod koniec procesu maleje (m.in. po to, by nie osłabiać żywotności akumulatora), więc ładowanie "końcowych" 20% trwa nieproporcjonalnie długo, by osiągnąć "początkowe 80%".
Ale to nie wszystko. Na czas ładowania mogą wpływać również inne czynniki, takie jak temperatura otoczenia, maksymalna moc ładowania pojazdu czy .... kolejki przy publicznych ładowarkach. Należy pamiętać, że ładowanie jest najbardziej efektywne, gdy temperatura wynosi nieco powyżej 20 stopni Celsjusza. Jeśli zrobi się zimniej lub cieplej, może trwać dłużej. Zima powoduje również, że baterie trakcyjne tracą swoją użyteczną pojemność, co może skutkować niższym maksymalnym ładowaniem. Właściciele samochodów elektrycznych uważają jesień i zimę za trudne. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy nie mają własnego garażu.
Na tym nie koniec. Na czas ładowania wpływa utrata części prądu. Niestety, im zimniejszy prąd, tym większe straty. Oznacza to, że nie tylko zapłacisz więcej za ładowanie samochodu elektrycznego, ale także wolniejsze ładowanie. Dotyczy to tylko ładowań dokonywanych na publicznych szybkich ładowarkach. Straty są znacznie mniejsze, gdy samochód jest ładowany w ogrzewanym garażu.
Dostępność ładowarek może być problemem podczas ładowania samochodów elektrycznych za pomocą publicznych szybkich ładowarek. Oznacza to, że możesz być zmuszony czekać, aż ktoś inny skończy ładować Twój samochód, co może być bardzo frustrujące. Istnieje prosty patent, który pozwala na ładowanie samochodów elektrycznych z jednego nośnika, o ile korzystasz z jednego nośnika telefonicznego. Aplikacje na telefon mogą pokazywać, która ładowarka aktualnie ładuje i czy jest aktywna (bywają sytuacje, że ładowarki nie są) oraz która ładowarka jest w użyciu. Nie chodzi o to, żeby zmniejszyć ryzyko. Ktoś może podłączyć się do ładowarki do czasu twojego przyjazdu, czemu niestety często towarzyszą nerwy. Abstrahując od tego, stacje ładowania mają zazwyczaj od trzech do dwóch złącz, ale tylko jedno o największej pojemności. Jeśli jest zajęte, będziesz potrzebował wolniejszej ładowarki.
Rada: Dobrym pomysłem jest niekorzystanie z publicznych ładowarek w zatłoczonych centrach handlowych. Po kilku próbach poznasz najlepsze miejsce do ładowania samochodu elektrycznego.
Należy pamiętać, że starsze samochody elektryczne mogą akceptować jedynie ładowarki o mocy od 7 do 15 kW. Nie będzie to miało wpływu na czas ładowania. Ważne jest, aby ładowarka mogła być używana z przyłączem samochodu. Nie wszystkie ładowarki są w stanie ładować dużą mocą. Najpopularniejsze wtyczki to Type 2, Type 2 CCS (Combo) oraz CHAdeMO. Istnieje możliwość przerobienia takiego samochodu w przyszłości, ale należy pamiętać, że mogą one tracić kilkadziesiąt lub więcej procent pojemności szybciej niż normalnie.
Jest wiele czynników, które wpływają na czas ładowania samochodu elektrycznego. Wszystko zależy od użytej ładowarki. Domowe stacje ładowania są wolniejsze od stacji szybkiego ładowania. Prawdą jest, że nie wszystkie samochody są przystosowane do ładowania na szybkich ładowarkach. Dodatkowo szybkie ładowarki mogą spowodować, że akumulator Twojego samochodu szybciej straci swoją początkową pojemność. Ponieważ odbywa się to w ciepłych warunkach ładowania, domowe ładowanie samochodu elektrycznego powoduje mniejsze straty prądu zmiennego.
© Copyright autofreak.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.